eng
swe
Ekstranet

rss Olli Nyberg

Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg käsittelee blogissaan Puolustusvoimia, puolustusjärjestelmämme kehittämistä sekä vapaaehtoista maanpuolustustyötä ja muita puolustukseen liittyviä kysymyksiä.
3.8.2017 16.04

Laivaston päivänä Pietarissa

Neuvostoliitto oli tunnettu suurista sotilasparaateistaan. NykyVenäjä on pikkuhiljaa palaamassa samaan käytäntöön. Pietarissa 31.7. järjestetyssä Laivaston päivässä oli esillä runsaasti Venäjän laivaston aluksia sekä lentokoneita ja helikoptereita.
Venäjän Laivaston päivä 31.7. keräsi Pietarin keskustaan ja Nevan varrelle kymmeniä tuhansia venäläisia. Ennen aamukymmeneltä alkaneen paraatin alkua Nevan suuntaan menevät metrot olivat tungokseen asti täynnä väkeä ja ajoittain metrojunat kuljettivatkin ihmisiä vain yhteen suuntaan. Tästä huolimatta kaikki vaunut olivat täyteen ahdettuja ja itsekin pääsin asemalta vasta neljänteen metroon. Asemien pitkiin rullaportaisiin oli viiden minuutin jonot.
DSC_0008 www
Pietarin metrot olivät täpötäynnä.
Laivastoparaati alkoi Kronstadtista ja vajaan tunnin päästä laivoja alkoi lipua Nevaa pitkin kohti Pietarin keskustaa. Nevan sillat oli nostettu ylös ja paraatia seurannut väki täytti joenreunat. Jokaiselle ohimenevälle laivalle hurrattiin.

Suomen mediassa huomiota saaneita Typhoon-luokan sukellusvenettä ja Pietari Suuri -risteilijää ei suuren kokonsa vuoksi ajettu Nevalle asti vaan ne pysyivät Kronstadtin edustalla. Näidenkin liikkeitä saattoi seurata suorana Venäjä televisiosta sekä jättimäisiltä näytöiltä, joita oli useita Pietarin keskustassa.
DSC_0172 www
Jokaiselle ohilipuneelle laivalle hurrattiin.
Kun laivat oli ankkuroitu Nevan varteen, Venäjän presidentti Putin ajoi pienellä aluksella jokaisen laivan ohi, jonka miehistöjä hän tervehti kovaäänisen välityksellä. Jokaisen aluksen miehistö vastasi Putinille huutamalla perinteistä venäläistä Uraa-huutoa.

Myös Venäjän laivaston lentokalusto teki näyttävän ylilennon Nevaa pitkin. Mukana oli uutta ja vanhaa kalustoa sisältäen hävittäjiä, maataistelu- ja merivalvontakoneita sekä paljon helikoptereita ja jopa TU-95 strategisia pommittajia ja ilmatankkauskone. Pietarin keskustaan oli tuotu jonkun verran myös maavoimien ja ilmatorjunnan kalustoa kansalaisten ihmeteltäväksi.
DSC_0215 www
TU-95 strateginen pommittaja ja tankkauskone.
Suomalaisin silmin tarkasteltuna huomio kiinnittyi paitsi sotakaluston suureen määrään myös siihen massiiviseen joukkoon venäläisiä, jotka olivat tapahtumaa seuraamassa. Joukossa oli paljon laivastossa palvelleita reserviläisiä, joilla oli päällään Venäjän laivaston perinteiset sinivalkoraitaiset paidat ja koppalakki. Monella kilisi erinäisiä palvelusmitaleita paidanrinnuksessa.
DSC_0328 www
Laivaston päivä kokosi Pietariin paljon myös laivastossa palvelleita reserviläisiä.
Tunnelma Pietarissa oli yltiöisänmaallinen. Kansa hurrasi laivoille ja lentokoneille sekä Putinin puheelle, jonka hän piti Pietarissa. Venäjän valtiolippuja ja laivaston lippuja näkyi paljon. Yhtään neuvostoaikaista punalippua ei tullut vastaan.
DSC_0319 www
Laivaston päivässä oli paikalla paljon myös lapsiperheitä.
Monesta asiasta suomalaiset ovat venäläistä kanssa eri mieltä mutta isänmaallisuus yhdistää selvästi molempia kansoja. Täällä vuosittain järjestettävän lippujuhlapäivän paraatin tavoin Laivaston päivää seurasi Pietarissa paljon miehiä, naisia ja lapsiperheitä.

Missä Venäjällä nyt mennään?

Ukrainan tapahtumien ja Krimin miehityksen jälkeen suomalaista mediasta on saanut kuvan, jonka mukaan Venäjä on länsipakoteiden kurjistama valtio, jonka kansa aivan kohta alkaa kapinoida maan nykyhallintoa vastaan. Kuten presidentti Niinistökin on todennut, toimittajat tuntuvat välillä kilpailevan siitä, kuka arvostelee Venäjää kaikkein voimakkaimmin.

Kesän kahdella Venäjän-vierailullani sain itänaapuristamme aivan päinvastaisen vaikutelman. Venäjän tai venäläisten kurjistumisesta ei näkynyt mitään merkkejä. Kehitys näytti pikemminkin menneen täysin toiseen suuntaan.
DSC_0187 www
KA-52 -taisteluhelikoptereita on käytetty mm. Syyrian sisällissodassa.
Viimeksi hävin Pietarissa viitisentoista vuotta sitten. Noista ajoista Pietari on laajentunut merkittävästi ja maan infrastruktuuria on kehitetty eteenpäin. Kadut näyttivät olevan melko hyvässä kunnossa ja liikenneverkostoa selvästi kehitetään koko ajan paremmaksi.
DSC_0246 www
MIG 31 -hävittäjiä oli mukana ylilennossa. Kone on kuuluisan MIG 25 -hävittäjän kehittyneempi versio.
Viipurista Pietariin menevää valtatietä laajennetaan parhaillaan osin kolmikaistaiseksi ja itse Pietarin kiertää nyt kaksikaistainen, maksullinen ohitustie. Sitä pitkin ajo keskustaan maksoi kolmisen euroa. Monen paikallisen ei tarvinnut pysähtyä tietulleilla, sillä käytössä näytti olevan etälukujärjestelmä.
DSC_0222 www
Taivalla lensi myös modernisoituja Il-22 -koneita.
Uudehkoja taloja näkyi paljon varsinkin Pietaria kohti ajettaessa. PSuomenlahden rannalle Pietariin rakennetaan parhaillaan 462 metriä korkeaa Gazpromin uutta pääkonttoria, josta tulee Euroopan korkein rakennus ja, joka hallitsee jatkossa kaupungin horisonttia. Vanhatkin rakennukset näyttivät olevan melko hyvässä kunnossa ainakin niillä Pietarin keskusta-alueilla, joilla liikuin.

Viipurissa rakennuskanta on hieman Pietaria huonommassa kunnossa mutta todella huonokuntoisia rakennuksia ei sielläkään juuri enää näkynyt. Toisin oli vielä kymmenen vuotta sitten kun kävin Moskovassa työmatkalla puhumattakaan Neuvostoliiton ajasta 1980-luvulla, jolloin kävin sekä Moskovassa että Riikassa.
DSC_0238 www
SU-27 hävittäjiä on viime vuosina lennellyt paljon myös Suomenlahden kapeaa, kansainvälistä ilmatilaa pitkin Kalingradiin ja sieltä takaisin.
Venäläisten elintaso näytti myös nousseen ja Viipurin sekä Pietarin kadut näyttivät olevan täynnä uudenkarheita länsiautoja. Niiden joukossa oli myös loistoautoja ja tämän kesän ensimmäisen Lamborghinini näinkin Pietarissa. Itse asiassa kaksi saman iltapäivän aikana.
DSC_0262 www
SU-25 -rynnäkkökoneet muodostivat taivaalle Venäjän lipun värit.
Halvempia urheiluautoja ja mersuja oli liikenteessä tungokseen asti. Vanhoja itäautoja sen sijaan näkyi paljon vähemmän mutta sen sijaan liikenteessä oli paljon automerkkejä ja -malleja, joita ei Suomeen edes tuoda.

Pietarin ja Viipurin kaupat olivat pullollaan erilaista länsitavaraa ja -elintarvikkeita mutta tuotepakkaukset olivat venäjänkielisiä. Suomalaiset tuotteet ja elintarvikkeet loistivat poissaolollaan.
DSC_0198 b
Nevan yllä lensi paljon myös erilaista helikopterikalustoa.
Monta kertaa Pietarin ja Viipurin kauppoja kierrellessä tulikin mieleen ajatus, että Suomesta poiketen monet länsimaat kiertävät Venäjä-pakotteita tavalla taikka toisella. Vai mitä muuta pitäisi päätellä esim. siitä, että Viipurin Karusel-ostoskeskussa oli tarjolla mm. toistakymmentä erilaista, italialaista metwurstia ja runsaasti ranskalaisia viinejä mutta ei niinkään suomalaisia makkaroita tai Finlandia-vodkaa?
DSC_0309 www
Myös Venäjän itämeren laivaston sukellusveneitä oli ankkuroituna Navan varteen.
Kumpikin kaupunki vaikutti turvalliselta niin päivällä kuin yöllä ja paikalliset asukkaat olivat hyvinvoivan oloisia. Suomen katukuvasta poiketen pultsarit, narkkarit, pakolaiset ja kerjäläiset loistivat poissaolollaan. Myöskään suomalaiseen roskaamis- ja rikkomiskulttuuriin en kummassakaan kaupungissa törmännyt. Muutama paikallinen kylähullu tosin tuli molemmissa kaupungeissa vastaan, joten myös Venäjällä lienee osaksi siirrytty mielenterveyspotilaiden avohoitoon.
DSC_0297 www
Myös Venäjän laivaston moderneja laivatyyppejä oli ankkurissa Nevan varrella.
Rajamuodollisuudet olivat hyvin tarkat varsinkin Venäjän puolella. Kun maanantaina illalla palasin takaisin Suomeen, passit tarkastettiin Venäjän puolella neljä kertaa ja auton paperit kahdesti ennen pääsyä Suomen puolelle. Menomatkalla rajamuodollisuuksissa meni vajaa tunti ja takaisin tullessa hieman pidempään. EU-kansalaisille oli molemmilla rajoilla omat ajokaistansa.
DSC_0204 www
Myös laivaston BE-12 -merivalvontakoneita lensi Nevan yllä.
Omin silmin tehdyista havainnoista Venäjällä jäikin melko hämmentävä ja ristiriitainen olo, koska oman mediamme esittämä kuva itänaapuristamme on niin kovin erilainen. Takapajuisen ja taantuvan valtion sijasta Venäjä näyttääkin ainakin itärajamme välittömässä läheisyydessä maalta, joka kehittyy vauhdilla eteenpäin. Kannattaa käydä itse katsomassa jos ei muuten usko.

Vierailin Venäjällä yksityishenkilöjä ja tämän blogin näkemykset ovat omiani eivätkä edusta Reserviläisliiton kantaa.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi