Jussi Mäkitalo

Reserviläisliiton liittohallituksen ja valiokunnan jäsen sekä Pirkanmaan Reserviläispiiri ry:n puheenjohtaja
6.4.2018 13.00

MPK:n kurssitoiminta aiheutti eduskuntakyselyn

Reserviläisliiton liittohallituksen ja valiokunnan jäsen, Pirkanmaan reserviläispiirin puheenjohtaja Jussi Mäkitalo ihmettelee puolustusministerille osoitetun kyselyn perusteita.
Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) ”Intti tutuksi naisille” -kurssi ja muutamat muut kurssit ovat joutuneet parin kansanedustajan hampaisiin. MPK:ta syytetään siitä, että se järjestää sotilaallisia valmiuksia palvelevaa koulutusta alaikäisille. MPK:n järjestämillä kursseillahan on käytetty yhtenäistä asua, yövytty teltoissa ja kerrottu asepalveluksesta. Asiasta tehtiin 16.3. kirjallinen kysymys hallitukselle, tarkemmin sanoen puolustusministeri Jussi Niinistölle.
Jätetyn kirjallisen kysymyksen mukaan pakollinen asevoimiin värväämisen ja vihollisuuksiin osallistumisen vähimmäisikä on YK:n lapsen oikeuksien lisäpöytäkirjan mukaan 18 vuotta ja siksi MPK:n tarjoamaa koulutusta ei saisi antaa alaikäisille. Kyseistä kirjallista kysymystä lukiessa heräsi kysymys, rinnastuvatko MPK:n kurssit todella tähän?

Ainakin uutiskynnys ylittyi asiassa nopeasti. Sekä puolustusministeri Niinistö että MPK vastasivat nopeasti. MPK:n vastauksen mukaan ammunnan harjoittelu on alaikäisten osalta liittynyt Metsästäjäliiton MPK:lta tilaamiin Metso-harjoituksiin, joissa metsästäjiksi aikoville opetetaan turvallista aseenkäsittelyä ja jonne nuoret ovat osallistuneet huoltajiensa suostumuksella. MPK:n nuorten turvakursseilla on puolestaan opetettu maastotaitoja ja esimerkiksi alkusammutusta ja ensiapua. Ja kyllä, siellä on yövytty teltoissa.

Minulla ei ole minkään puolueen jäsenkirjaa – eikä tule, mutta ihan mielenkiinnon vuoksi kävin netissä katsomassa usean eri puolueen ja niiden lapsi- ja nuorisojärjestöjen alaikäisille tarjoamaa toimintaa. Sieltä löytyy mm. yövaellusta, ensiapua, jousiammuntaa (!) ja peräti ”agenttipäivä”. Lisäksi löytyy opetusta, keskustelua ja kannanottoja. Ja myös: yöpyminen puolijoukkueteltassa.

Saa myös ostaa järjestön logolla varustettuja yhtenäisiä vaatteita ja huiveja. Tarjolla on lintuaiheisia pinssejä ja monenlaista rintamerkkiä. Löytyy apuohjaajan punosta, hihamerkkejä, ohjaajan punosta, opintomerkkiä, vanhemman ohjaajan punosta ja kunniamerkkiä. Sekä marssilaulu!

Partiolaisten ja 4-H kerhon sivuille en uskaltanut enää mennä. Nehän ovat luonnossa jatkuvasti, telttailevat ympäri vuoden ja harjoittelevat ties mitä kummallisia taitoja. Pelottavia järjestöjä kaikki tyynni. Kieltää pitäisi. Teltat ja ensiapu. Pinssit ja huivit. Laulut ja marssit. Olkoot nuoret kadulla tai syrjäytykööt kotonaan omassa huoneessa tietokoneella pelaten. Mutta ei sotapelejä.

Olikohan kansanedustajilla kuitenkin vain kalenteri sekaisin? Eduskuntavaalithan ovat vasta ensi vuonna.

PS. Pirkanmaalla naisten vapaaehtoiseen varusmiespalvelukseen haki lähes kaksinkertainen määrä verrattuna viime vuoteen. Koko maassa hakemusten määrä kasvoi noin 40 prosenttia.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi