Terhi Hakola

Reserviläisliiton 2. varapuheenjohtaja.
14.2.2017 14.48

Keskustelun taustalla maanpuolustustahto

Viime viikkoina eri yhteyksissä on käyty vilkasta ja osin kiivastakin keskustelua erilaisista maanpuolustusasioista. Tämä kertoo lähinnä suomalaisten vahvasta tahdosta puolustaa isänmaata.
Keskustelut maanpuolustusasioista käyvät edelleen kiivaina. Tämä kertoo mielestäni lähinnä eniten siitä, että suomalaisilla on vahva tahto puolustaa omaa maataan. Joku on loukkaantunutkin kaksoiskansalaisuus- ja reservikarkurikeskusteluista, mutta minusta on äärimmäisen hienoa, että pääosin kaikilla on keskustelussa kuitenkin taustalla sama tahto: maanpuolustustahto omaa isänmaataan kohtaan.

Kaikessa maanpuolustuskeskustelussa on hyvää se, että asiat puhuttavat. Samalla koko kansa saa tietoa meidän vahvasta puolustusjärjestelmästämme, johon kuuluu 230.000 henkilön sodanajan vahvuus ja yleinen asevelvollisuus sekä suuri reservi, joilla taataan Puolustusvoimien lakisääteisten tehtävien hoitaminen. Nämä tehtävät ovat:

1. Suomen sotilaallinen puolustaminen

2. Muiden viranomaisten tukeminen, johon kuuluu:

• Virka-apu yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, terrorismirikosten estämiseksi ja keskeyttämiseksi sekä muuksi yhteiskunnan turvaamiseksi
  • Pelastustoimintaan osallistuminen antamalla käytettäväksi pelastustoimintaan tarvittavaa kalustoa, henkilöstöä ja asiantuntijapalveluja
  • Osallistuminen avun antamiseen toiselle valtiolle terrori-iskun, luonnononnettomuuden, suuronnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman johdosta sekä
3. Osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan.

Ei siis pidä unohtaa sitä, että puolustusvoimien tehtäviin kuuluu paljon muutakin kuin sotilaallinen maanpuolustus ja, että maanpuolustus on paljon muutakin kuin etulinjassa rynkky kädessä vihollisen torjumista. Suomen turvallisuuden puolustamiseen tarvitaan meitä kaikkia ja sitä myös tehdään päivittäin erilaisina arkitekoina. Viranomaiset, järjestöt, yritykset ja monet kansalaiset tekevät joka päivä työtä, jotta voisimme nukkua yömme rauhassa.

Reserviläisjärjestöjen koordinoimalla Nuku rauhassa -hankkeella halutaan kertoa kuinka erilaisin tavoin Suomen turvallisuudesta pidetään huolta ja esitellä erilaisia tapoja osallistua kokonaisturvallisuuden ylläpitämiseen. Konkreettisesti tämän pääsee jokainen kokemaan kokonaisturvallisuus-tapahtumissa, joita järjestetään tulevan kevään ja kesä aikana ympäri Suomen.

Ja kuten Reserviläisliiton uusi slogan asian hyvin kiteyttää: Maata voi puolustaa mies tai nainen, mutta ei sivustakatsoja.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi