Reserviläisten kunniavartiot -valokuvauskilpailun voittajakuvan on ottanut Armi Oinonen.

Reserviläisten kunniavartiot -valokuvauskilpailun voittajat

Päävoitto:
Armi Oinonen ”Kynttilöiden loisteessa Miehikkälässä”

ArmiOinonenVOITTAJA

Kuva on perinteinen, mutta kuvakulma ei sitä ole. Vartioparin takana näkyvä kaunis kynttilämeri ja punertava auringonlasku, joka heijastuu ristiin, luovat oman leimansa kuvaan. Kuvan tunnelma on rauhallinen ja siinä tuodaan selkeästi esiin kilpailun teema.

Kunniamaininta:
Janne Seppänen "Kenraali vartiossa pimeässä Oulussa”

JanneSeppanen

Kuvassa on epätodellinen tunnelma. Se erottui muista kilpailukuvista tunnelmaltaan, joka on synkkä johtuen mustasta värityksestä. Kynttilämeren valaisema patsas on kuvan keskiössä kirkkaana, mutta tummanpuhuva vartiomies ei silti jää sen varjoon. Hieno ja epätavallinen kunniavartiokuva, vaikka kuvakulma on tavanomainen.

Kunniamaininta:
Raimo Räihä "Hoivatkaa kohta poissa on veljet" Nakkilan Sankarihautausmaa kunniavartio 6.12.2015

RaimoRaiha

Valokuvaaja on uskaltanut mennä kunniavartiopaikalle ja vanginnut sellaisen kuvakulman, jota vain vartioparit pääsevät näkemään. Tunteisiin vetoavaksi kuvan tekee hauraan, mutta päättäiväisen vanhan herrasmiehen seppeleenlasku sankariristille. Kuva jättää katsojalle paljon pohdittavaa mikä herran tausta on ja omakohtaiset kokemukset sodasta. Ryhdikkäät reserviläiset vartiossa kehystävät kuvan.

Reserviläisten kunniavartiot -valokuvakilpailu

Valokuvauskilpailu on päättynyt. Kilpailuun osallistuttiin 143 valokuvalla. Kiitos kaikille osallistujille! Voittajiin on oltu yhteydessä.

Pääpalkintona oli 200 euron arvoinen lahjakortti Inttistore-myymälään. Lisäksi kaksi kunniamaininnan saajaa palkittiin 100 euron Inttistore-lahjakortilla.

Itsenäisyyspäivän ja jouluaaton kunniavartiot ovat perinteisintä ja arvostetuinta reserviläistoimintaa, joihin osallistuminen on hyvin suosittua. Monilla paikkakunnilla vartiovuoroihin eivät mahdu kaikki halukkaat vaan vuoroja jonotetaan.

Valokuvauskilpailun tuomarit

Reserviläisten kunniavartiot -valokuvauskilpailun tuomareina toimivat Reserviläisliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola sekä liiton vuoden 2016 varapuheenjohtajat, jotka valittiin liittohallituksen järjestäytymiskokouksessa 23.1.2016: Rauno Hauta-aho, Terhi Hakola ja Ismo Nöjd.