Reserviläisten ampumatoiminta -valokuvauskilpailu päättyi 30.8.2016.

Reserviläisten ampumatoiminta -valokuvauskilpailu

Voittaja/1. palkinto

Juha Räsänen: Vai tällain tällä kertaa

VOITTAJAJuhaRäsänen

Vaikkei itse ampumasuoristusta kuvassa olekaan, tulee ampumatoiminta kuitenkin hyvin esille. Kuvassa korostuu vielä suorituksen jälkeenkin ampumatoiminnan keskeiset piirteet keskittyminen ja tarkkaavaisuus, jotka eivät lopu itse laukaukseen. Henkilön ilme, katse ja käden asento korostavat edellä mainittuja piirteitä sekä vielä suoritukseen keskittyvää pohdiskelua. Toisaalta pään (hieman eteenpäin painuneena hartioiden väliin) ja pipon asennot tuovat kuvaan hieman humoristisiakin piirteitä, jopa lievää pettymystäkin.

2. palkinto
Hannu Maunula: Suojan takaa
TOKA_HannuMaunula

Tässä kuvassa eskaloituu hyvin toiminta, jännitynyt tilanne ja tehtävään keskittyneisyys. Henkilön asento luo jännittyneisyyden kuvaan. Tilanne ryöpsähtää katsojan syliin. Kuvan rajaus onnistunut.

3. Palkinto:
Pentti Urhonen: Isä ja poika reserviläisten kivääriammunnoissa

KOLMAS_PenttiUrhonen
Kuva kertoo aika hienosti niin ampumaharrastuksen kuin reserviläistoiminnankin mahdollisen siirtymisen isältä pojalle. Toisaalta kuvassa palataan siihen harrastuksen karuun arkipäivään ja niihin puitteisiin, missä monet paikallisyhdistykset ammuntaa harrastavat. Kuvassa pikku pojan kysyvä ilmekin sopii hyvin olosuhteiden pelkistettyyn karuuteen.

Kunniamaininta
Terho Ahonen: Liike kohti tulenavausta
KUNNIAMAININTA_TerhoAhonen

Kuin Joutsenlammesta, kuvaan vangittu vauhti, yhtäaikaisuus, keskittyneisyys ja toiminta. Kuvaa hyvin reserviläisampumatoiminnan harjoitusta. Kuvassa ilmenee erinomaisesti suorittajien keskittyneisyys olennaisimpaan.

Valokuvauskilpailu on päättynyt.

Kilpailuun lähetettiin yhteensä 79 valokuvaa. Kiitos osallistuneille!

Kilpailuun osallistuneita kuvia voit katsoa kilpailusivulta.

Ammunta on laajin reserviläistoiminnan muoto. Viime vuonna Reserviläisliiton puitteissa järjestettiin 10 319 ampumatilaisuutta ja -kilpailua, joissa kirjattiin 64 571 yksittäistä ampumasuoritusta. Tuoreen jäsenkyselyn mukaan 4/5 Reserviläisliiton jäsenistä käy ampumassa vähintään satunnaisesti.

Reserviläisten laajalla ampumatoiminnalla on suuri merkitys Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen ampumataitojen kannalta, koska yli 95 prosenttia näihin joukkoihin sijoitetuista henkilöistä on reserviläisiä. Reserviläisammunnassa käytetyt aseet ulottuvat ilma-aseista reserviläiskivääreihin.

Valokuvauskilpailun suojelija

Valokuvauskilpailun suojelijana toimi Juha Hirvi, joka on voittanut Olympia-hopeaa 50 metrin pienoiskivääriammunnassa vuonna 2000, lisäksi hänellä on voittanut useasti EM-kultaa ja päässyt palkintosijoille niin MM- kuin EM-kisoissa. Ykkössijoja hänellä on myös maailmancup- ja SM-kilpailuista. Hirvi on myös Vuoden Reserviläinen 2001. Lue Hirven haastattelu.

Valokuvauskilpailun tuomarit

Reserviläisten ampumatoiminta -valokuvauskilpailun tuomareina toimivat Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi sekä Reserviläisliiton Urheilu- ja ammuntatyöryhmän puheenjohtaja Juha Moijanen.