Talvisodassa maatamme puolustivat sotiemme veteraanit. Tänään itsenäisyydestämme pitävät huolta reserviläiset. (Kuvat: Puolustusvoimat)

Puolustamisen arvoinen maa -kampanja

Me kaikki muistamme suomalaisten suuresti kunnioittaman, jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothin kuuluisat sanat:

"Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa.”

Suomen puolesta on aina taisteltu. Talvisodassa maatamme puolustivat sotiemme veteraanit. Tänään maamme itsenäisyydestä pitävät huolta reserviläiset.

Korkea maanpuolustustahto on puolustuksemme keskeisin voimavara. Viime marraskuun lopulla tehdyn tutkimuksen mukaan 78 prosenttia suomalaisista puolustaisi maatamme sotilaallisesti, vaikka tulos näyttäisi epävarmalta.

Reserviläisliiton yhtenä tehtävänä on ylläpitää suomalaisten korkeaa maanpuolustustahtoa. Tänä keväänä liitto toteuttaa Puolustamisen arvoinen maa -kampanjan, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kohottaa suomalaisten valmiutta sekä halua puolustaa Suomea tarvittaessa aseellisesti.

Kampanjaan liittyy nettisivu, mainontaa Reserviläinen-lehdessä, mediatiedotteita sekä markkinointia Facebookissa. Voit olla mukana jakamalla kampanjan sisältöä sosiaalisessa mediassa ja/tai hankkimalla Puolustamisen arvoinen maa -pinssin liiton nettikaupasta.

Pinssiä käyttämällä voit kertoa, että Suomi on mielestäsi edelleen puolustamisen arvoinen maa. Pidetään siitä yhdessä kiinni.

Reserviläistoiminta tukee puolustustamme

Kampanjan tuotoilla tuetaan Reserviläisliiton paikallisyhdistysten ja maakunnallisten piirien toimintaa. Liiton eri puolilla Suomea toimivat yhdistykset tarjoavat reserviläisille mahdollisuuden ammuntaan, liikuntaan ja urheiluun sekä koulutukseen. Tällä toiminnalla ylläpidetään sodan ajan joukkojemme sotilaallista osaamista ja kenttäkelpoisuutta.
Puolustamisen arvoinen maa pinssi
Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen 230.000 hengen vahvuudesta yli 95 prosenttia koostuu reserviläisistä. Näin suuren joukon kunnon ja osaamisen ylläpitäminen ei onnistu vain kertausharjoituksilla vaan vaatii tuekseen vapaaehtoistoimintaa ja -koulutusta.

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö. Liitossa toimii 342 paikallisyhdistystä, joissa on noin 37.000 henkilöjäsentä. Yli 40 prosenttia lakisääteisen Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) vapaaehtoiskouluttajista tulee Reserviläisliitosta.

Reserviläisliiton jäseneksi voi liittyä 18 vuotta täyttänyt Suomen kansalainen. Helpoiten liittyminen tapahtuu täyttämällä sähköinen jäsenhakemus liiton nettisivuilla. Hakemuksen käsittely kestää noin kuukauden.