Maanpuolustustahto_kansi

Marjukka Kalliokoski
300 euron arvoinen lahjakortti
MarjukkaKalliokoski_voittaja

Kuva osoittaa vahvasti sen minkä vuoksi maata puolustetaan: Lapset ja luonto. Suojeleva äiti, puhtaat kehykset, pojat ja tytöt.

Kamerasta poispäin kääntyminen korostaa otoksen anonymiteettiä ja vahvistaa sen sanomaa. Otoksen taustalla oleva vahva ja selkeä ajatus ohittaa teknisen osaamisen vaatimukset.

Kilpailun teema on osattu hienosti ohjata kuvassa tästä päivästä kauemmas tulevaisuuteen. Tämän päivän aikuinen ”raamittaa” teoillaan, päätöksillään ja esimerkillään polun seuraaville sukupolville. Kuvana tasapainoisesti sommiteltu ja rauhallinen värimaailma.

Valtteri Sinkkonen
ValtteriSinkkonen

Maanpuolustustyön tärkeitä elementtejä ovat sotilastaitojen ja kunnon ylläpitäminen. Näitä harjoitetaan kertaisharjoituksissa ja vapaaehtoisilla maanpuolustuksen kursseilla ja koulutuksissa. Kuvassa edetään ryhmänä ulkona usvaisissa olosuhteissa, joissa kaikkea edessä olevaa ei tarkasti näe. Liike kuvassa kuitenkin on eteenpäin. Kuvassa ei korostu liikaa aseellinen toiminta. Usvan vaaleus ja ”tuntemattomuus” tuo kuvaan jännitteen kuvan tummemmalle osalle.

Vahva tunnelataus, dramaattinen valaistus ja tilan rajaus, onnistunut perspektiivi. Mieleen tulevat mm. kuoleman läheisyys ja matka tuntemattomaan. Puhutteleva ja jännittynyt kuva ilman väkivaltaa.

Kari Virtanen: Toimintaa odotellessa
KariVirtanenToimintaaOdotellessa

Maanpuolustustahto on jatkuvaa valmiutta. Valmiuden ylläpitäminen vaatii harjoitusta, tarpeen mukaan kaikkina vuoden- ja vuorokauden aikoina. Ja yhteisen edun laittamista oman mukavuuden edelle.
Vastavalo ja matala perspektiivi tuo kuvaan dramatiikkaa. Kameran kennon dynamiikka on kovalla koetuksella.

Pasi Pitkänen: Kunniatehtävä
PasiPitkänenKunniatehtävä

Monille reserviläisille kunniatehtävä on saada olla kunniavartiossa sankarihaudoilla. Näin konkreettisella ja näkyvällä tavalla osoitetaan kiitollisuutta ja kunnioitusta maamme itsenäisyyden puolesta taistelleille. Kuvan talvessa ja räntäsateessa seistään sään armoilla vankkumattomasti aivan samoin kuin aikanaan on eri sodissa puolustettu kotimaata. Sankarihaudalla ei olla yksin; kynttilät ja paikalla olevien henkilöiden  läsnäolo korostavat että muistoa kunnioitetaan yhdessä.

Kuva ei ole dynaaminen vaan siinä on pysähdytty arjen kiireiden keskellä hetkeksi tärkeän asian äärelle ja siinä ollaan rauhallisesti läsnä.  Kuvana perinteinen mutta sisältö osuu hyvin kilpailun teemaan.

Yleisön Suosikki
Rail Korhonen
RailiKorhonen_yleisonSuosikki

Maanpuolustustahto tänään -valokuvauskilpailu

Valokuvauskilpailu on nyt päättynyt.

Kisaan lähetettiin 248 valokuvaa. Kiitos kaikille osallistuneille!

Palkinnot

Kilpailun pääpalkintona on 300 euron arvoinen S-ketjun lahjakortti.

Kolme parasta valokuvaa ja yleisön suosikki palkitaan Sokos Hotel -majoituslahjakortilla, jonka arvo on noin 100 euroa.

Voittajat julkistettiin liiton syyskokoustapahtumassa 14.11.2015 Porissa.

Valokuvauskilpailun tuomarit

• Mikko Savola, Reserviläisliiton puheenjohtaja ja kansanedustaja.
  • Tuula Gåpå, Reserviläisliiton hallituksen ja Naisten työryhmän jäsen
  • Raimo Ojala, Reserviläisliiton hallituksen jäsen. Erityisosaamisena verkkosivujen rakentaminen.
  • Jukka Turunen, Mainostoimisto Precis:n AD. Suunnitellut ja toteuttanut Reserviläisliiton graafista ilmettä pitkään.
Valokuvauskilpailun pääpalkinnon voittajan ja kolme seuraavaksi parasta valokuvaa valitsee tuomaristo. Lisäksi palkitaan yleisön suosikki.