Rekisteritiedote 1/2021

Reserviläisjärjestöt ovat käynnistäneet uuden uutiskirjesarjan, jossa käsitellään Maanpuolustusrekisterin toimintaa. Tässä tiedotteessa käsitellään rekisterin ajankohtaisia asioita.

Kaksivaiheinen tunnistautuminen

Reserviläisliitto vahvistaa hallinnoimansa Maanpuolustusrekisterin tietoturvaa. Vuodenvaihteessa otettiin käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen. Aluksi kirjaudutaan vanhaan tapaan Maanpuolustusrekisteriin, mutta kirjautumisen jälkeen tulee tekstarilla ja sähköpostilla vahvistuskoodi, joka syötetään vielä uuteen kirjautumisikkunaan. Vahvistuskoodi lähetetään siihen numeroon ja sähköpostiosoitteeseen, jotka on syötetty Maanpuolustusrekisterin käyttäjähallintaan.

Mikäli et pääse kirjautumaan, niin olethan yhteydessä jäsensihteeri Anna Mutaseen sähköpostitse jasenasiat@reservilaisliitto.fi tai arkisin klo 10─14 puhelimitse numeroon 09 4056 2010.

Jäsenyyksien kirjaaminen Maanpuolustusrekisteriin

Liiton henkilöstön tulee ensin tarkistaa Reserviläisliiton tai Suomen Reserviupseeriliiton jäsenhakemus Maanpuolustusrekisterissä. Toisin sanoen yhdistysten ei tule itsenäisesti kirjata jäsenyyksiä jäsenrekisteriin, vaan lähettää tiedot liittoon. Tämä johtuu siitä, että jos kirjattavalla jäsenellä on jo jäsenyys toisessa yhdistyksessä, niin rekisterissä on muutama kohta, jotka pitää katsoa ennen lisäämistä. Nämä kohdat vaikuttavat laskutukseen.

Maanpuolustuskiltojen liiton osalta killat vievät itse uudet jäsenet jäsenrekisteriin, koska MPKL:ssä yhdistys hyväksyy suoraan jäsenet. MPKL:ssä kyseinen toimintatapa ei vaikuta laskutukseen.

Ilmoita luottamushenkilötiedot järjestäytymiskokouksen jälkeen

Yhdistyksen tai killan järjestäytymiskokouksen jälkeen tulee päivittää uudet luottamushenkilöt Maanpuolustusrekisteriin. Yhdistys tai kilta voi lisätä ne itse rekisteriin tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa RES:n osalta verkkosivuilla olevalla lomakkeella ja RUL:n osalta laittamalla sähköpostia osoitteeseen toimisto@rul.fi.

Kannustetaan jäseniä tarkistamaan sähköpostiosoitteensa

On äärimmäisen tärkeää, että Maanpuolustusrekisterissä on ajantasaiset sähköpostiosoitteet. Tällä tavalla tavoitamme laajasti jäsenistömme. Kannustetaan siis jäsenistöä tarkistamaan sähköpostiosoitteensa ja ilmoittamaan muuttuneesta osoitteesta. Sähköpostiosoitteen voi joko luottamushenkilö päivittää Maanpuolustusrekisteriin tai liiton henkilöstö voi tehdä sen, kun laittaa sähköpostia jasenasiat@reservilaisliitto.fi.

Käyttäjätunnukset Maanpuolustusrekisteriin

Mikäli tarvitset käyttäjätunnukset Maanpuolustusrekisteriin, niin täytä ensin linkistä avautuva lomake.

Kun henkilö on täyttänyt lomakkeen, tarvitaan yleensä vielä puheenjohtajan vahvistus tunnuksien luomista/jatkoa varten. Sähköpostikuittausta tunnuksien jatkosta ei enää tule, vaan kun tunnukset on pyydetty, niin pyyntöhetkestä noin 2-3 arkipäivän päästä tunnukset toimivat jälleen. Tämä siis koskee niitä, joilla käyttäjätunnukset ovat menneet vanhaksi.

Puheenjohtaja voi myös pyytää tunnuksia henkilöille laittamalla sähköpostiviestiä Anna Mutaselle osoitteeseen jasenasiat@reservilaisliitto.fi Uudet käyttäjätunnukset ovat voimassa kaksi vuotta.

Sähköpostiasiointi liittoon

Reserviläisliitto vastaa Maanpuolustusrekisterin hallinnoinnista. Liitto on siirtynyt sähköpostien käsittelyssä uuteen, tikettipohjaiseen asiointijärjestelmään. Järjestelmää käyttävät kaikki liiton toimihenkilöt, minkä johdosta sähköposteihin vastataan aiempaa laajemmalla joukolla. Yhdistysten ja piirien toivotaan käyttävän rekisteri- ja muissa asioissaan liiton suuntaan osoitteita jasenasiat@reservilaisliitto.fi, toimisto@reservilaisliitto.fi, jarjesto@reservilaisliitto.fi ja tiedotus@reservilaisliitto.fi riippuen asian laadusta. Toimihenkilöiden henkilökohtaisia sähköposteja ei tulisi enää aiemmassa laajuudessa käyttää.