27.3.2023

Vaaliohjelman allekirjoittaneita ehdokkaita jo yli 260

Eduskuntavaaliehdokkailla on ollut runsaan kuukauden ajan mahdollisuus allekirjoittaa Reserviläisliiton vaaliohjelma ja sitoutua edistämään parhaan mahdollisuuden mukaan vaaliohjelmaan kirjattuja tavoitteita vaalikaudella 2023–2027. Vaaliohjelman on tähän mennessä allekirjoittanut 267 ehdokasta.

Ehdokkailla on mahdollisuus käydä allekirjoittamassa vaaliohjelma vaalipäivään 2.4.2023 asti sähköisellä lomakkeella.

Käytämme vaaliohjelman allekirjoituksessa kaksivaiheista vahvistusta. Vaaliohjelman allekirjoittaneet ehdokkaat saavat sähköpostiinsa varmistusviestin, jossa pyydetään vahvistus nimen julkaisemiseen nettisivuillamme.

Reserviläisliiton vaaliohjelma

Reserviläisliitto julkisti 21.2.2023 eduskunnan Kansalaisinfossa vaaliohjelmansa ja -tavoitteet tulevalle eduskuntakaudelle. Reserviläisliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton koko kansan maanpuolustusjärjestö. Haluamme vaaliohjelmalla nostaa keskusteluun reserviläisyyteen liittyviä keskeisiä asioita ja huomioita tuleville päättäjille.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Kari Salminen nostaa vaaliohjelmasta esiin erityisesti ammunnan harrastamisen edellytysten parantamisen. Hän painottaa, että tällä on iso vaikutus myös suomalaisten maanpuolustustahtoon.

– Suomeen on luotava kattava ampumaurheilukeskusten verkosto, joka turvaa laajan omaehtoisen ja turvallisen ampumataitojen ylläpidon kaikilla ampumaharrastajilla reserviläisistä urheiluampujiin ja metsästäjiin. Tulevalla vaalikaudella on myös tehtävä aselain uudistus, jossa on tarpeen tarkastella tämän hetken muutostarpeet ja korjata ne, Salminen summaa.

Vaaliohjelman voi lukea täällä.

Reserviläisliitto järjesti myös vaaliohjelman teemoihin keskittyneen vaalipaneelin tiistaina 14.3.2023 Helsingin keskustakirjasto Oodissa. Paneelissa oli keskustelemassa Anders Adlercreutz (RKP), Antti Häkkänen (Kok.), Atte Harjanne (Vihr.), Antti Kaikkonen (Kesk.), Jonna Weckström (Vas.), Juha Mäenpää (PS), Kimmo Kiljunen, (SDP), Kristian Meurman (Liik.) ja Reija Taupila (KD).

Keskustelua käytiin liiton vaaliohjelman teemakokonaisuuksien pohjalta. Paneelin tallenteen voi katsoa täällä.

Eduskuntavaalit 2023

Eduskuntavaalit järjestetään sunnuntaina 2.4.2023. Kotimaan ennakkoäänestys on mahdollista vielä tänään ja huomenna.

Mikäli oma ehdokas on vielä hakusessa, mutta tiedät haluavasi äänestää reserviläis- ja maanpuolustusteemoja edistävää ehdokasta, vaaliohjelman allekirjoittaneet eduskuntavaaliehdokkaat löydät vaalipiireittäin täältä.