2.4.2020

Ensimmäiset uudet piiri- ja yhdistyssivustot julkaistu

Kevään verkkosivu-uudistuksen tarkoituksena on saada kaikille piireille ja yhdistyksille ajanmukaiset sivut, jotka palvelevat hyvin myös jäsenistöä. Jatkon kannalta sivuille on tärkeää syöttää kaikki tapahtumat. Reserviläisliitto ohjeistaa tapahtumien syötöstä yhdistyksiä myöhemmin keväällä.

Tänään julkaistiin Pohjois-Karjalan reserviläispiirin ja sen paikallisyhdistysten uudet verkkosivut. Kaiken kaikkiaan avautui 19 uutta sivustoa. Kevään aikana reserviläispiirit ja paikallisyhdistykset julkaisevat uudet sivustonsa.

Piirien ja yhdistysten uudet verkkosivut avataan kolmessa eri vaiheessa. Kevään toinen julkaisuajankohta on kuukauden päästä vappuna ja kolmas touko-kesäkuun vaihteessa.

Uudistuksen toteuttaa suunnittelutoimisto Evermade ja heidän järjestämä toinen sisällönsyötön webinaari on 23.4. klo 18–20. Lisätietoa ja ilmoittautuminen löytyy täältä. Jo ennen webinaaria on tärkeää aloittaa sisällönsyöttö ja perehtyä WordPress-ohjelmaan.

Etusivu helppolukuiseksi ja kaikki tapahtumat kalenteriin

Verkkosivujen etusivu kannattaa tehdä mahdollisimman selkeäksi ja helppolukuiseksi. Etusivulla olevan yhdistysesittelyn tulisi olla napakka, noin yksi kappale. Etusivun lisäksi olisi hyvä luoda sisältösivuja, jonne voi laittaa tarkemmin esimerkiksi ampumatoiminnasta, muusta aktiviteetista tai yhdistyksen historiasta. Puheenjohtajan ja sihteerin yhteystiedot on tärkeää lisätä etusivulle ja lisäksi voi tehdä vielä erikseen sisältösivun, jonne voi laittaa koko hallituksen ja piiritoimiston yhteystiedot. Sivujen suunnittelussa on tärkeää miettiä niiden käyttöä rivijäsenen näkökulmasta.

Kun uudet sivut on otettu käyttöön, on äärimmäisen tärkeää syöttää kaikki tapahtumat sivustolle. Vuodesta 2021 toiminnan seuranta tullaan tekemään verkkosivuille syötettyjen tapahtumien mukaan. Tapahtumia syötettäessä tulee kirjata muun muassa toimintamuoto, ammuttujen laukausten lukumäärä sekä osallistujien määrä. Kaikki kokoukset tulee myös merkitä tapahtumakalenteriin. Tarkempi ohjeistus tapahtumien syötöstä verkkosivuille tullaan antamaan yhdistyksille myöhemmin keväällä.

Vuonna 2020 Reserviläisliiton toiminnan yhtenä painopisteenä on järjestötoiminnan digitalisoituminen. Tavoitteena on liiton uuden nettisivuston sekä sen jäsen- ja luottamushenkilöpalveluportaalin mahdollisimman laaja käyttöönotto liitto-, piiri- ja yhdistystasolla.