14.8.2020

Reserviläisliiton asiantuntijablogisarja jatkuu

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk) käynnistää Reserviläisliiton asiantuntijablogin syyskauden. Ministeri kirjoittaa parlamentaarisen asevelvollisuuskomitean tulevasta käytännöntyöstä sekä komiteassa käsiteltävistä teemoista.

Komitean työskentelyyn osallistetaan eturyhmiä, kansalaisjärjestöjä ja muita asiantuntijatahoja kuulemismenettelyiden kautta. Ministeri painottaa, että myös Reserviläisliiton näkemykset on syytä noteerata.

Komiteassa tärkeitä pohdittavia teemoja ovat niin tasa-arvoon liittyvät asiat kuin maanpuolustustahto. Julkisessa keskustelussa esiin nousseita kysymyksiä ovat olleet mm. kutsuntojen laajentaminen myös muihin kuin sotilaalliseen tarkoitukseen, ns. turvallisuuskasvatusaspekti, yleinen koulutusjärjestelmä (onko jotain sellaista, jossa nuorten tietoisuutta tulisi lisätä, maanpuolustustahtoon liittyvät asiat) ja kansalaispalvelusmalli. Komitea selvittää myös kehittämistarpeita siviilipalveluksen ja siviilipalvelusaikana hankitun osaamisen hyödyntämistä kokonaisturvallisuuden toimintamallin tarpeisiin.

Lisäksi ministeri pohtii blogissa kutsuntojen ulottamista naisiin. Kutsunnat olisivat hyvä tsekkauspiste nuorelle, että elämässä ovat asiat mallillaan. Samalla sen puitteissa saataisiin laajennettua tietoutta naisten vapaaehtoisesta varusmiespalveluksesta.

Puolustusministeri Antti Kaikkosen blogi luettavissa kokonaisuudessaan täältä.

Reserviläisliiton asiantuntijablogiin kutsutaan kirjoittamaan ulkopuolisia asiantuntijoita, vaikuttajia ja päättäjiä. Blogisarjan aiempia kirjoittajia ovat olleet kansanedustajat ja parlamentaarisen asevelvollisuuskomitean jäsenet, muun muassa ministeri Ilkka Kanerva (kok).

Asiantuntijablogin seuraava kirjoittaja on maavoimien komentaja, kenraaliluutnantti Petri Hulkko. Komentajan blogi julkaistaan perjantaina 28.8. Reserviläisliiton internetsivuilla.