15.10.2019

Reserviläisjärjestöjen rahoitus korjattava puolustusselonteossa

Vapaaehtoisen maanpuolustuksen kantavat voimat tulevat Reserviläisliitosta ja Suomen Reserviupseeriliitosta, joiden jäsenet muodostavat 75 % vapaaehtoisen maanpuolustuksen kouluttajista. Silti nykyinen valtiontuki kattaa vain 3,5 % Reserviläisliiton kuluista. Liitto vaatii tuen tarkistamista tulevassa puolustusselonteossa hallitusohjelmassa linjatulla tavalla.

Kenttäammunta itselataavalla kiväärillä

Kenttäammunta itselataavalla kiväärillä Reservin ampumamestaruuskisoissa Hälvälässä elokuussa 2019

Suomen vahva ja kustannustehokas puolustus nojautuu asevelvollisuuden kouluttamaan suureen reserviin. Puolustusvoimien reservin koulutusta täydentää laaja vapaaehtoinen reserviläiskoulutus kaikkialla Suomessa. Vaikka puolustusjärjestelmässämme monet asiat on hoidettu hyvin ja kustannustehokkaasti, riittää siihen liittyvissä osatekijöissä myös kehittämistä. Yksi tällainen on vapaaehtoisen maanpuolustustyön rahoitus.

MPK:n tuoreen kouluttajakyselyn mukaan kolmella vapaaehtoiskouluttajalla neljästä on taskussaan Reserviläisliiton tai Suomen Reserviupseeriliiton jäsenkortti. Reserviläisjärjestöjen Puolustusministeriöltä saamaan tukeen ei kuitenkaan ole pitkään aikaan tullut edes indeksikorotusta. Reserviläisliiton ensi vuoden talousarviossa on varauduttu 32.000 euron suuruiseen tukeen ministeriöstä, jolla katetaan 3,5 prosenttia liiton varsinaisen toiminnan kuluista.

– Voikin hyvin kysyä, onko tämä hyvä ja oikein näin? Reserviläisliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto ovat kuitenkin ne kaksi järjestöä, joiden varassa vapaaehtoinen maanpuolustustyö ja koulutus maassamme viime kädessä toimii. Meillä molemmilla on laaja jäsenistö ja koko maan kattava, paikalliselle tasolle ulottuva organisaatio, Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg sanoo.

Viime kevään hallitusohjelmassa Reserviläisliiton roolia kuvaillaan seuraavasti:

”Yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden kannalta vapaaehtoisilla maanpuolustusjärjestöillä on tärkeä rooli. Maanpuolustusjärjestöjen aktiivinen toiminta reserviläisten kenttäkelpoisuuden ja maanpuolustustahdon ylläpidossa on merkityksellistä kansallisen puolustuksen suorituskyvyn näkökulmasta. Maanpuolustusjärjestöjen riittävät resurssit varmistetaan ja ampumaharjoittelun edellytykset koko Suomessa turvataan.”

Reserviläisliiton mukaan tämän kirjauksen on käytävä toteen.

– Esitän, että tähän huutoon nyt vastataan ja reserviläisjärjestöjen riittäviin resursseihin kiinnitetään erityistä huomiota tulevassa puolustusselonteossa, Nyberg päättää.

Lakisääteisen Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen puolustusministeriön pääluokasta saama tuki kaksinkertaistuu valtion ensi vuoden talousarviossa noin neljän miljoonan euron tasolle. Liitto korostaa, että MPK:n tuen nousu on sinänsä positiivista. Samaan aikaan on kuitenkin muistettava, että organisaatiot, josta vapaaehtoiskouluttajat tosiasiassa tulevat, tulee resursoida riittävästi, jotta nämä voivat antaa panoksensa puolustuksen eteen myös jatkossa.