4.11.2019

Reserviläinen 7/2019 ilmestyi

Uusimmasta Reserviläisestä saat mm. vastauksia uuden aselain herättämiin kysymyksiin, tietoa liittokokoustapahtuman oheisohjelmasta ja pääset tutustumaan Uudenmaan 37. Maanpuolustuspäivän tunnelmiin.

Reserviläiskivääri

Kuva: Tuomas Kaarkoski/Reserviläinen

Reserviupseeriliittoon ja Reserviläisliittoon on tullut useita kysymyksiä koskien uutta aselakia. ”Selkeyttä aselakiin” -otsikoituun artikkeliin on koottu vastauksia muutamiin kysymyksiin. Tässä niistä yksi:

”Miten aktiivinen ampumaurheilu- ja harrastus todennetaan sekä millaista kaavaketta taikka lausuntopohjaa tässä tulee käyttää? Onko näitä pohjia jo olemassa ja käytössä laitoksilla?”

Vastaus:

”Tiettävästi virallista pohjaa ei varsinaisesti ole, vaan todistaminen hoidetaan samoin kuin on vuodesta 2011 hoidettu pistoolien, pienoispistoolien, revolvereiden sekä pienoisrevolvereiden osalta harrastuneisuuden todistaminen. Koulutuksen saaneet ampuma-aselain tarkoittamat ampuma-asekouluttajat ovat antaneet näitä jo vuosia, joten muokkaamalla aiempia todistuksiaan he voivat ko. todistuksen antaa.”

Sitaatin ampumakouluttajalla tarkoitetaan yhdistysten ampuma-asekouluttajaa, jollaisia poliisi on kouluttanut ampumaseuroihin ja reserviläisyhdistyksiin viime vuosina liittyen edelliseen aselain uudistukseen. Artikkelissa kerrotaan myös mm. aseen käyttötarkoituksen osoittamisesta.

lisätietoa ampuma aselain muutoksesta löytyy mm. poliisin sivuilta.

Aurajoen varrella ei aika käy pitkäksi.

Maanpuolustusjärjestöjen yhteinen liittokokousviikonloppu 15.–17. marraskuuta tarjoaa vieraille kokousten lisäksi runsaasti laadukasta oheisohjelmaa, jonka näyttämönä toimii luonnollisesti liittokokouspaikkakunta Turku. Lauantaina ohjelmassa on Reserviupseeriliiton puheenjohtajapaneeli, kaupunkikierros sekä iltajuhla. Viikonloppu huipentuu sunnuntaina upeaan maanpuolustusjuhlaan.

Katu täyttyi panssareista

Uudenmaan 37. Maanpuolustuspäivä keräsi Lohjan keskustaan 3500 kävijää 5. lokakuuta. Päivän aikana Puolustusvoimien joukko-osastot, joihin Uudeltamaalta useimmin lähdetään varusmiespalvelukseen, esittäytyivät yleisölle. Kalustoa oli näytillä mm. Karjalan prikaatista, Kaartin jääkärirykmentistä, Panssariprikaatista ja Rannikkoprikaatista. Päävastuun tapahtuman järjestelyistä kantoivat Lohjan reservijärjestöjen aktiivit.

Reserviläinen on Suomen suurin alallaan

Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen jäsenlehti Reserviläinen on Suomen suurin maanpuolustusalan julkaisu, joka ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa. Lehden levikki on 60.000 ja sen jokaisella numerolla on keskimäärin 140.000 lukijaa.

Reserviläinen-lehti toimii myös aktiivisesti verkossa. Verkkolehteen kirjoitetaan ajankohtaisimmat maanpuolustusuutiset, Facebook-sivujen kautta saat heti tiedon uusimmista lehtijutuista ja Instagramissa @reservilainen -tunnusta seuraamalla pääset mukaan mm. erilaisille juttukeikoille.