20.1.2022

RES & RUL luovuttivat lahjoitusshekin Veteraanikeräykselle

Vasemmalta oikealle: Seppo Savolainen (Sotainvalidien Veljesliitto), Sakari Martimo (Suomen Sotaveteraaniliitto), Heikki Karhu (Rintamaveteraaniliitto), Minna Nenonen (RES) ja Janne Kosonen (RUL).

Suomen Reserviupseeriliitto haastoi toukokuussa 2021 Reserviläisliiton leikkimieliseen marssikilpailuun vuoden 1941 maaottelumarssin hengessä. Tavoitteena oli saada molempien liittojen piirit ja yhdistykset mukaan haastekampanjaan ja siten mahdollisimman moni reserviläinen marssimaan. Muistomarssin ajankohdaksi valittiin Suomi-Ruotsi maaottelumarssin mukaisesti 4.-25.5.2021, jonka aikana vähintään kymmenen kilometrin yhtenäisen marssin suorittaneet henkilöt laskettiin mukaan marssihaasteeseen.

Muistomarssilla liitot halusivat paitsi kannustaa reserviläisiä liikkumaan myös kunnioittaa veteraanisukupolvea. Niin Reserviläisliitto kuin Suomen Reserviupseeriliittokin sitoutuivat lahjoittamaan Maaottelumarssin hengessä Veteraanikeräykselle 500 euron lahjoituksen, jonka lisäksi liitot maksoivat jokaisesta 500 marssijaa ylittäneestä marssijasta yhden euron aina 2000 marssijaan saakka. Maaottelumarssin marssijat keräsivät Veteraanikeräykselle yhteensä 4000 euroa.

Tänään 20.1.2022 Veteraanikeräykselle luovutettiin 4 000 euron lahjoitusshekki veteraanijärjestöjen toimitiloissa Helsingin Pasilassa. Lahjoitusshekin luovuttivat Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Minna Nenonen ja Suomen Reserviupseeriliiton toiminnanjohtaja Janne Kosonen ja sen ottivat vastaan Suomen Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Sakari Martimo, Rintamaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Heikki Karhu ja Sotainvalidien Veljesliiton Seppo Savolainen.

Reilut 60 000 kilometriä kolmen viikon aikana

Reilun kolmen viikon aikana yksittäisiä rajaehdot täyttäneitä marssisuorituksia kerättiin yhteensä 5 021. Näistä 38 prosenttia oli Reserviläisliiton jäsenjärjestöihin kuuluvia marssijoita, 33 % Suomen Reserviupseeriliiton jäseniä ja 24 % ilmoitti, ettei kuulu mihinkään maanpuolustusjärjestöön. Kilometrejä kertyi muistomarssin aikana yhteensä 61 905 kilometriä. Tämä on keskimäärin 12,3 km per marssihaasteen suorittanut marssija.

Suomen lisäksi marssisuorituksia kerättiin yhteensä kuudestatoista eri maasta, joihin lukeutui Ruotsi, Viro, Tanska, Saksa, Norja, Belgia, Bulgaria, Iso-Britannia, Espanja, Ranska, Itävalta, Australia, Singapore, Filippiinit, Japani ja Yhdysvallat.

Maaottelumarssi sai runsaasti hyvää palautetta ja näin ollen iloksi ilmoitamme, että myös vuonna 2022 tullaan järjestämään haastemarssi Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton välillä. Tiedotamme tästä lisää myöhemmin.