21.11.2020

Puolustusministeri Kaikkonen nosti juhlapuheessaan esille reservin merkityksen

Reserviläisliiton sääntömääräinen liittokokous pidettiin 21.11.2020 Seinäjoella kongressikeskus Framissa. Kokous järjestettiin poikkeusjärjestelyin koronatilanteen takia. Puolustusministeri Antti Kaikkonen piti liittokokoustapahtuman aluksi juhlapuheen, jossa hän korosti reserviläisten merkitystä Suomen puolustuksessa.

Puolustusvoimien 280 000 sotilaan sodan ajan vahvuudesta yli 95 % on reserviläisiä. Tehokas varusmiespalvelus ja riittävät reservin kertausharjoitukset ovat tärkeä osa Suomen puolustuskykyä. Lisäämme kertausharjoituksiin osallistuvien reserviläisten määrää tällä hallituskaudella.

Reserviläistoiminta onkin kiinnostanut suomalaisia viime aikoina. Reserviläisliiton jäsenmäärä on ollut reippaassa nousussa, mikä on hyvin poikkeuksellista suomalaisessa järjestökentässä. Liiton kokonaisjäsenmäärä lähestyy jo 40 000. Uusien liittyneiden jäsenten määrä tulee tänä vuonna ylittämään 3 000 jäsenen rajapyykin, mikä on harvinaista liiton historiassa. Kuluneen kymmenen vuoden aikana vastaavaan jäsenmäärään on päästy vain Suomi 100 -juhlavuoden aikana vuonna 2017.

Poikkeuksellinen jäsenkehitys on osoitus siitä, että suomalaiset haluavat osallistua ja antaa panoksensa vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan. Ministeri Kaikkonen korosti puheessaan myös reserviläistoiminnan moninaista merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle.

Varusmiespalveluksen ja reservin kertausharjoitusten lisäksi vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta tukee sekä puolustuskyvyn ylläpitoa että maamme varautumista erilaisiin kriisitilanteisiin. Myös sellaisiin, jotka ovat luonteeltaan muita kuin sotilaallisia.

Reserviläisliiton liittohallituksen kokoonpano vaihtui

Liittokokouksessa tehtiin useita tärkeitä päätöksiä ja henkilövalintoja. Kokouksessa valittiin liitolle puheenjohtaja seuraavalle kaksivuotiskaudelle sekä täydennettiin liittohallitusta. Liittokokous valitsi yksimielisesti liiton puheenjohtajaksi liperiläisen toimitusjohtaja, KTT Ilpo Pohjolan. Hän on Liperin Reserviläiset ry:n sekä Joensuun Reserviläiset ry:n yhdistysten jäsen. Pohjola on toiminut liiton puheenjohtajana kausina 2017─2018 sekä 2019─2020.

Liittohallituksen erovuorossa olivat seuraavat jäsenet:

Kausi 2019─2020

Etelä-Häme: Hirvimäki Jari, Salminen Kari
Etelä-Pohjanmaa: Mäki Mika, Tarkkanen Heikki
Kainuu: Laine Ossi
Kymenlaakso: Leisti Olli
Pirkanmaa: Mäkitalo Jussi
Pohjois-Karjala: Martikainen Hannu P.
Pohjois-Savo: Styrman Jari
Satakunta: Multisilta Jari
Uusimaa: Fagerström Mats, Nöjd Ismo

Kaudelle 2021–2022 liittohallitukseen valittiin:

Etelä-Häme: Nikkanen Teppo, Salminen Kari
Etelä-Pohjanmaa: Mäki Mika, Koskela Jarmo
Kainuu: Laine Ossi
Kymenlaakso: Leisti Olli
Pirkanmaa: Mäkitalo Jussi
Pohjois-Karjala: Halonen Marko
Pohjois-Savo: Styrman Jari
Satakunta: Multisilta Jari
Uusimaa: Fagerström Mats, Nöjd Ismo

Reserviläisliiton sääntömääräinen liittokokous hyväksyi Seinäjoella liiton uuden strategian vuosille 2021─2023 sekä toimintasuunnitelman ja talousarvion ensi vuodelle.