19.2.2020

Ensimmäinen valtakunnallinen Turpotietäjä-kilpailu käydään tänä vuonna

Reserviläisliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto ovat yhdessä Kadettikunnan sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton kanssa suunnitelleet viimeiset kaksi vuotta maamme lukioissa toteutettavaa turvallisuuspolitiikkaa ja kokonaisturvallisuutta käsittelevää kilpailua. Lukioiden käyttämää, sähköistä Abitti-koejärjestelmää hyödyntävää kilpailua kokeiltiin viime syksynä Uudenmaan alueen lukioissa, jonka pohjalta Turpotietäjä-nimellä toteutettava kilpailu on nyt viimeistelty ja käynnistetään ensi syksynä koko maan alueella.

Tavoitteena on lisätä nuorten maanpuolustustahtoa, joka Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) vuosittaisten mielipidetutkimusten mukaan on muita ikäryhmiä alhaisemmalla tasolla sekä mm. saada lisää nuoria naisia hakeutumaan vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Mallina Turpotietäjä-kilpailulle on ollut Pirkanmaan reservipiirien yhteinen TURPO-tietokilpailu, joka on vuosittain järjestetty jo pitkään maakunnan lukioissa.

Kilpailun suunnittelua ja toteutusta ovat rahoittaneet Sotavahinkosäätiö, Maanpuolustuksen Kannatussäätiö ja Puolustusvoimien Tukisäätiö. Lisäksi hankeen kuluista ovat vastanneet Reserviläisliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto tasaosuuksin.

Turpotietäjä-kilpailu (Säkpol-vetare) on suunniteltu kaksivaiheiseksi ja -kieliseksi. Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa lukiot ja niiden oppilaat kilpailevat keskenään reservipiireittäin. Toisessa vaiheessa piirien alkukilpailussa parhaiten menestyneet oppilaat kilpailevat valtakunnallisessa finaalissa Turpotietäjä-pääpalkinnosta.

Kilpailun ensimmäinen vaihe
toteutetaan 8.10.2020 lukioissa eri puolilla Suomea ja valtakunnallinen loppukilpailu puolestaan 30.11.2020 Helsingissä.

Turpotietäjä-kilpailua toteuttamaan muodostetaan kevään aikana reservipiireihin Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteiset kilpailuorganisaatiot, joiden toiminnassa tulisi olla mukana myös Kadettikunnan sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton edustajia. Jokaisen piirikohtaisen kilpailuorganisaation tulee 6.3.2020 mennessä nimetä yhteinen TURPO-kilpailupäällikkö (ilmoita Reserviläisliittoon nimi ja puhelinnumero), joka johtaa piirin kilpailuorganisaation toimintaa sekä organisoi sen kanssa Turpotietäjä-kilpailun toteuttamisen piirin toiminta-alueen lukioissa. Kilpailupäälliköille tarkoitettu koulutustilaisuus järjestetään 18.4.2020 alkaen klo 10.00 Helsingin Sokos Hotel Triplassa niin, että reserviläisjärjestöt vastaavat osallistujien matka- ja majoituskuluista.

Reserviläisliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto ovat päättäneet asettaa reserviläispiireille kilpailuun liittyviä, taloudellisia kannustumia, jotka käyvät ilmi alla olevasta liitteestä.

Reservipiirien tehtävät löytyy täältä.