10.1.2020

Asepalvelus on lakisääteinen velvollisuus

uimari

Reserviläisliitto tyrmää ajatukset siitä, että huippu-urheilijat pitäisi vapauttaa asepalveluksesta. Liiton puheenjohtaja Ilpo Pohjola muistuttaa, että asepalveluksen suorittaminen on lakisääteinen velvollisuus.

Kaikkia kansalaisia koskeva velvollisuus puolustaa maata on kirjattu perustuslakiin. Lisäksi asevelvollisuuslaissa säädetään, että jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18 vuotta, sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta.

Ilta-Sanomat uutisoi tänään, että monelta NHL:ssä jääkiekkoa pelaavalta nuorelta on asevelvollisuus suorittamatta. Taustalla on apulaisoikeusasiamiehen muutaman vuoden takainen linjaus, joka lopetti huippu-urheilijoiden erivapaudet armeijassa. Puheenjohtaja Ilpo Pohjola muistuttaa kansalaisten tasavertaisuusperiaatteesta.

– Apulaisoikeusasiamiehen vuonna 2015 tekemä linjaus oli suomalaisen oikeustajun ja tasavertaisuusperiaatteen mukainen. On vaikea ymmärtää logiikkaa, jonka mukaan asepalveluksesta vapautettaisiin tai sen suorittamista merkittävästi helpotettaisiin esim. urheilusaavutusten perusteella tai, koska henkilö lahjottaisi rahaa puolustustarvikehankintoihin.

Reserviläisliitto tarjoaa ratkaisuksi sitä, että huippu-urheilijat suorittavat asepalveluksensa mahdollisimman nuorina. Lisäksi kannattaa sopia Puolustusvoimien kanssa palvelukseen liittyvistä, käytännön järjestelyistä, joissa voidaan edelleen joustaa.

– Nuorten huippu-urheilijoiden ja muiden uraa rakentavien kannattaa suorittaa asepalvelus mahdollisimman nuorina alta pois. Näinhän ovat aikanaan tehneet mm. kaikki suomalaiset F1-maailmanmestarit heidän urheilu-uransa siitä merkittävästi kärsimättä, muistuttaa puheenjohtaja Ilpo Pohjola.