5.6.2023

Aktiivista SRA-toimintaa Etelä-Pohjanmaalla

Kauhavan Reserviläiset järjesti sovelletun reserviläisammunnan Hela-SRA -kilpailun eilen Mannerheimin syntymäpäivänä ja Puolustusvoimain lippujuhlan päivänä. Hela-SRA oli yksi neljästä Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiirin SM-karsintakilpailuista. Kisaan oli saapunut osallistujia runsaasti eri puolilta Suomea.

Suomessa on iso joukko miehiä ja naisia, jotka ovat saaneet sotilaallisen koulutuksen, ja he omalla kustannuksellaan ja ajallaan harjoittelevat tärkeää ampumataitoa SRA:n muodossa. Kauhavalla on panostettu vahvasti SRA-lajiin jo vuosia. Toiminnan kehittymisen on mahdollistanut aktiivisen jäsenistön merkittävä panos harjoitusten ja puitteiden järjestämisessä.

Kauhavan kuuluisan hyvissä rataolosuhteissa ammuttiin eilen neljä rastia, joissa käytettiin pistoolia, kivääriä ja haulikkoa. Eniten ampumastrategioita hiottiin ampujien kesken yhdistelmärastilla, jossa ensin piti osua kiväärillä noin 75 metrin päässä sijainneisiin poppereihin rajoitetulla patruunamäärällä. Sen jälkeen kivääri laitettiin pöydälle, piippu nauhojen osoittamaan suuntaan ja pistoolilla ammuttiin lähitauluihin osumat. Toinen hyvää ampumastrategiaa vaativa rasti oli kiväärirasti, jossa piti ampua useisiin eri etäisyyksien maaleihin. Matkalla oli tynnyriä siirrettävänä ja aitaa alitettavana.

Palaute kilpailun jälkeen oli pelkästään positiivista ja kiitosta tuli erityisesti hyvin sujuvista järjestelyistä, siististä rataympäristöstä, monipuolisista rasteista sekä aseenkäsittely- ja odotusalueiden selkeydestä. Palkintojenjaon yhteydessä oli myös kilpailijoiden kesken arvonta, jossa oli erinomaiset palkinnot, paikallista käsityötä olevia puukkoja unohtamatta.

Yhtenä yhteistyökumppanina toimi Iron Point Finland, joka on Seinäjoella sijaitseva täyden palvelun aseliike ja erikoistunut juuri taktisempiin lajeihin ja niiden tarvikkeisiin. Iron Point Finland järjestää myös eri lajien esittelyjä ja toimii ammuntatilaisuuksien tapahtumatuottajana. Iron Point Finland on tehnyt jo vuosia yhteistyötä niin Reserviläisliiton kuin sen paikallisyhdistystenkin, kuten Kauhavan Reserviläisten kanssa. Kauhavalla yrityksellä olikin iso esittelyosasto ja kilpailijat pääsivät tutkimaan aseliikkeen tarjontaa päivän aikana sekä tekemään seuraavia mahdollisia hankintoja SRA-lajiin liittyen.

SRA:n koulutus- ja harjoittelumahdollisuuksista saa tietoa Reserviläisliiton tapahtumakalenterista, jonne pääsee klikkaamalla tätä linkkiä. Laittamalla hakukenttään SRA, näkee lajin harrastusmahdollisuudet koko Suomen alueella. Tapahtumakalenterissa on osa SRA-tapahtumista eli näiden lisäksi järjestetään paljon muutakin SRA-toimintaa. SRA:n lajiliittona toimii Reserviläisurheiluliitto RESUL, jonka sivustolta löytyy runsaasti tietoa lajin harrastus- ja kilpailumahdollisuuksista. RESUL:n SRA-sivut katsottavissa tästä linkistä.

Teksti ja kuva: Terhi Hakola