Jäsenmerkit

Reserviläisliiton jäsenmerkkijärjestelmä on neliportainen. Jokainen jäsen voi hankkia itselleen Hopeisen jäsenmerkin. Vähintään viisi vuotta jäsenenä ollut on oikeutettu Kultaiseen merkkiin. Timanttisen jäsenmerkin voi hankkia 15 vuotta kestäneen jäsenyyden perusteella. Kultaisen jäsenmerkin lehvillä voi hankkia vähintään 20 vuotta jäsenenä ollut henkilö.

Hopeisen, Kultaisen ja Timanttisen jäsenmerkin on suunnitellut heraldikko Harri Rantanen. Merkissä on liiton perinteinen tunnus, musta yrjönristi, jonka päällä on miehistökokardi. Hopeisessa merkissä ristin sakaroiden välissä on hopeinen havu. Kultaisessa ja Timanttisessa merkissä havut ovat kultaiset. Timanttinen merkki on muita jäsenmerkkejä hieman isompi ja sisältää zirkonia-kiven sekä ristissä olevat miekat. Kultaisessa jäsenmerkissä lehvillä on kuvattuna liiton vanha logo, jota kiertävät lehvät.

Hopeisen merkin hinta on 20, Kultaisen 25, Timanttisen 35 ja Kultaisen jäsenmerkin lehvillä 90 euroa sisältäen posti- ja käsittelykulut. Myyntihinta sisältää kaksi merkkiä (Hopeinen, Kultainen ja timanttinen jäsenmerkki) eli hopeasta valmistetun arvomerkin ja arkimerkin, jonka materiaali on epäjaloa metallia. Kultaisen jäsenmerkin lehvillä myyntihinta sisältää yhden täyskultaisen merkin. Merkit toimitetaan pahvialustalle kiinnitettynä.

Jäsenmerkin käyttö

Reserviläisliiton jäsenmerkkiä voi muiden järjestöpinssien tapaan käyttää melko vapaasti. Käytännössä merkkiä kannetaan useimmiten esim. pikkutakissa, jakussa, iltapuvussa, tummassa puvussa tai arkipuvussa. Jäsenmerkkiä ei koskaan saa käyttää yhtaikaa varsinaisten mitalien kanssa eikä sitä myöskään saa käyttää sotilasunivormussa.

Nykyiset jäsenmerkit korvasivat vuonna 2008 aiemmin käytössä olleet merkit, joita voi toki edelleen käyttää. Niissä kaikissa keskeisenä elementtinä on mukailtu Yrjönristi, joka on vuodesta 1956 saakka ollut Reserviläisliiton tunnuksena. Liiton logon suunnitteli aikanaan kuopiolainen mainospiirtäjä Veikko Koponen.

Hopeinen jäsenmerkki

• edellytyksenä jäsenyys