Tutustu historiaamme

Tarinamme

Ensimmäiset reservinaliupseeriyhdistykset perustettiin 1930-luvun alkuvuosina. Talvisodan syttyessä toiminnassa oli parikymmentä yhdistystä. Muutama niistä käynnisti toimintansa uudestaan 1940-luvun lopulla.

Reserviläisliitto perustettiin 17.4.1955 paikallisten reservinaliupseeriyhdistysten keskusjärjestöksi ja toimi 1990-luvun puoliväliin asti nimellä Reservin Aliupseerien Liitto. Vuoden 1995 lopulla tehdyllä sääntömuutoksella liitto muuttui käytännössä avoimeksi maanpuolustusjärjestöksi. Myös useimmat liiton jäsenyhdistykset ovat muuttaneet sääntöjään vastaavasti.

Liiton kaksi vuosikymmentä kestänyt jäsenkasvu on nostanut jäsenmäärää lähes kolmanneksen. Tänä päivänä Reserviläisliitto on 46 000 jäsenellään Suomen suurin maanpuolustusjärjestö.

Reserviläisliiton perustajat

Olemme Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Ylläpidämme ja kehitämme kansalaisten maanpuolustustahtoa sekä reserviläisten kenttäkelpoisuutta. Kanssamme pääset harrastamaan ammuntaa, maastotoimintaa, liikuntaa ja urheilua sekä osallistumaan erilaisiin koulutuksiin.

Liittomme tarkoitus

Jäsenyytemme on avoin kaikille

Liittomme henkilöjäsenet kuuluvat liiton paikallisyhdistyksiin, joita toimii lähes jokaisella paikkakunnalla. Jäseneksemme voi liittyä kuka tahansa 18 vuotta täyttänyt Suomen kansalainen.

Tule mukaan

Monta hyvää syytä liittyä jäseneksi

Reserviläinen-lehden vuosikerta  |  Oikeus osallistua Reserviläisurheiluliiton kilpailuihin  |  Lukuisia jäsenetuja ja alennuksia

Liity jäseneksi Tutustu etuihin